Lufthansa har - i teorien - en god forbindelse fra Santiago til København, men i praksis ser det desværre noget anderledes ud !
Undertegnede har haft for vane (når jeg her på siden fortæller om mine pilgrimsvandringer) at oplyse om rejseformer, flyselskaber, priser m.m. Men nu er jeg kommet i alvorlig tvivl, fordi det kan opfattes, som en slags reklame for flyselskaber, der - desværre - ofte opfører sig, som om de er ligeglade med deres kunder. Her en oplevelse med Lufthansa fra min seneste tur på Camino Frances fra den 14. september til den 14. oktober i år.
Ca to uger før afrejse mod Frankrig bestilte jeg flybillet (Air Frances) til Paris og togbillet (TGV) videre mod Sydfrankrig, samt 2 enkeltbilletter til mig selv og min medpilgrim fra Santiago med Lufthansa til København via Franfurt til den 14. oktober.
Kort tid før afgang til Frankrig den 14. september ændrede Lufthansa pludselig billetten fra Santiago til København til den 15. oktober, hvilket jeg ikke kunne bruge til noget, så jeg trykkede på: "I want to refund my ticket." hvorefter der stod:"Contact a Lufthansa Service Center" hvilket jeg så gjorde, hvorefter de fortalte mig, at pengene kun kunne refunderes via nettet. Men det havde jeg jo forsøgt, og der stod: Kontakt servicecentret, og sådan kunne jeg så i en uendelighed blive ved, som i et eventyr af Brødrene Grimm. Det endte med, at kontaktcentret overtog sagen, og lovede at refundere pengene: Der kunne dog gå et stykke tid, hed det.
Der kom ingen penge, og da jeg 14. oktober, efter at være fløjet hjem med Iberia, igen befandt mig i København, dukkede der pludselig en mail op fra Lufthansa: Tjek ind på dit fly til København i morgen. Jeg ringede nok en gang til Lufthansa. De lovede nok en gang - efter en del diskussion - at klare sagen. men intet skete.
Så sendte jeg en klage. Intet skete. Mailboksen og kreditkortkontoen forblev tom.
Så klagede til Forbruger Europa, og nu skete der noget. Den ene af de to flybilletter blev refunderet minus kurstab, selvfølgelig. Det er i følge Lufthansa åbenbart kundes risiko. Nok en mail til af sted. Og her til morgen kom så endelig pengene fra den sidste billet - nok en gang med kurstab. Altså læren: Lufthansa - og desværre også andre luftfartselskaber. (Jeg har desværre oplevet noget lignende med mit yndlingsselskab SAS) - har åbenbart et motto, der hedder: Går den, så går den. Træk sagen i langdrag, lad være at svare på klager og mail. Hvis vi er heldige, kan vi beholde penge for flybilletter til fly, som vi har aflyst.
Konklusion: Jeg kan desværre IKKE anbefale Lufthansa som hjemtransport fra Santiago. Det er kun på deres hjemmeside, at det ser nemt og effektivt ud. Praksis er desværre en anden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar